سخنی با استاندار جدید هرمزگان

این یادداشت رو دیروز خطاب به مهدی دوستی استاندار جدید هرمزگان نوشتم و در پایگاه خبری هرمزبان هم منتشر کردم (اینجا) که در ادامه میتونید مطالعه کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهدی دوستی سلام

بعنوان یک معلم و مدیر یک رسانه ی کوچک، در روی کار آمدن این دولت حداقل به اندازه ی یک رأی نقش ایفا کرده ام بنابراین در خوب و بد این دولت خودم را به اندازه همان یک رأی مسئول می دانم.

طمعی برای بدست آوردن پست و مقام و ترسی هم برای بیان حرف حق ندارم؛ از آنجا که چندان خوش خط نیستم نه از کسی خط می گیرم و نه به کسی خط می دهم فقط بدون مقدمه چند نکته را عرض می کنم، خواه پند گیرید و خواه ملال…

۱- راستش را بخواهید از شنیدن خبر انتصاب شما بعنوان استاندار جدید هرمزگان تاحدودی ناراحت و کمی هم خوشحال شدم.

ناراحت از این حیث که شما را گرچه که بقول برخی دوستان در حد وزارت بودید در این منصب گماردند تا جایی برای گزینه های توانمند بومی باقی نماند و کمی خوشحال از این بابت که برای بدست آوردن این جایگاه وامدار نمایندگان محترم مجلس نیستید.

وامدار نبودن از این نظر مهم است که برای انتصاب معاونین استاندار، مدیران کل استانی و فرمانداران و… فقط به توامندی و سوابق افراد توجه کنید و تحت تأثیر خواسته های غیرمعقول دیگران قرار نگیرید.

البته ان شاءالله نمایندگان محترم بنا نخواهند داشت که در قلمرو حوزه نمایندگی شان گزینه تعیین و تحمیل کنند و ان شاءالله صرفاً به وظایف نمایندگی خواهند پرداخت؛ چراکه مقام معظم رهبری هم ایشان را از چنین چیزی نهی کرده اند:

«یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود.»

۲- ان شاءالله از خارج از استان هیچ نیرویی با خودتان نیاورید و زمینه رشد نیروهای توانمند استانی را در سطوح مختلف مدیریتی فراهم کنید.

درست است که همه ایرانی و هموطن هستیم، اما می گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است… وقتی استانی با نیروهای انسانی بااستعداد و توانمند داریم رواست که این نیروها در اولویت قرار بگیرند.

اگر نگاهی به استان های دیگر داشته باشید، آنها هم به شدت روی بومی بودن مدیران خود حساسند و این یک امر طبیعی است.

۳- استان هرمزگان دارای محرومیت های انباشته است و واقعاً به کار جهادی نیاز دارد. انتظار بر این است که در سخنان شما کلمات “خواهد شد” ، “می شود” و از این دست شنیده نشود و این واژه ها جای خود را به کلماتی همچون “انجام شد” بدهند.

کار واقعی نیاز به نمایش ندارد و خودش دیده خواهد شد، هزاران سفر، بازدید و جلسه هنگامی که تأثیر مثبتی در زندگی مردم نداشته باشند کار واقعی محسوب نمی شوند.

اینکه هرمزگان در شاخصی همچون فلاکت رتبه اول کشوری را دارد به این معناست که یک جای کار ایراد دارد، ایراد ها را پیدا و رفع کنید تا مردم طعم شیرین خدمت را بچشند و از شما به نیکی یاد کنند.

۴- یکی از مهمترین مواردی که لازم است پیگیری کنید و از تمام ظرفیت لابی گری خود در پایتخت برای به نتیجه رساندن آن استفاده کنید، برخوردار شدن مردم هرمزگان از بخش معقولی از درآمد سرشاری است که این استان از طریق بنادر، صنایع، معادن و… نصیب کشور می کند.

باید مالیات تمام شرکت ها و صنایعی که در این استان فعالیت می کنند در همین استان پرداخت شود و نه مرکز و سایر استان ها… تحقق این موضوع به پیگیری جدی و چانه زنی زیاد نیاز دارد و دست شما را در کارهای عمرانی و محرومیت زدایی بازتر خواهد کرد.

۵- تمام استان، بندرعباس و مراکز شهرستانها نیست، روستاها و نواحی مرزی استان و همچنین جزایر برای توسعه و پیشرفت نیاز به نگاه جدی دارند.

برای رفع مشکلات مردم بازه زمانی معقول تعیین کنید و از مدیران زیرمجموعه خود پایبندی به این بازه زمانی را مطالبه کنید.

۶- تصمیمات شما در جایگاهی که به دست آورده اید در زندگی و سرنوشت بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار نفر تأثیر می گذارد، در تمام تصمیم گیری ها و اقدامات خدا را در نظر بگیرید تا ان شاءالله حق الناسی برگردنتان باقی نماند که روز حساب در پیش است.

این متن را با بیت زیر به پایان می برم:

بیند تو را آنکس که او هم شاهد و هم قاضی است

خوشا به حال تو اگر از دست تو او راضی است

توفیق همه خدمتگزاران به مردم را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.

مهدی کمالی

دوازدهم مهرماه ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *